24 February 2010

Induction Day 1 and 2

Assalamualaikum,

ari ya 23/7... mulanya kursus aku selama 3 hari TMTC yang terletak di KL.. eh bukan.. di samariang.. ehehehe...

oleh kerana umah ku dekat ngan tempat ya.. jadi aku turun dari umah dalam kol 8suku.. sebab kursus ya start dalam kol 830.. ehehe... time datang kat tempat ya jak ku dah nemu bnyk muka2 yang di kenal lah.. ada yang diam sama perumahan.. ada yang dah kenal kat sama opis..

jadi nak dimulakan cerita.. nama fasilitator aku tek encik azizun.. nang best org tok.. asanya asal dari semenanjung tok.. tp cara nya conduct module mek org ari tok ng best.. hehehe.. nmpk glak org berpengalaman tek nak... overall nang best lah

masuk hari ke 2... bok ku tauk duhal ari tok last day encik azizun berada kat kuching.. subjek nok di ceramah nya kat mek org tok dah nak abis.. jadi sesi seterusnya bermula pada jam 10pagi... masuk jak dlm kelas.. nmpk la penceramah seterusnya bernama encik hasni... sapa2 yang nangga nya for the 1st time.. mmg ingat nya gaok.. tp rupa2nya bait org nya..

ari2 kedua tok dilalui seperti biasa.. mek org nengar taklimat mengenai leadership.. bak kata encik hasni tek.. leader are made not born.. kira gia la tek.. minat x minat.. mok x mok.. terpaksa juak dengar... xpat nak lari.. tapi nak d jadikan cta.. antara halangan la tek nak... tba2 la waktu lekak lunch hour.. pande black out ndah.. xtauk la sama ada TMTC ajak yg blackout or cgek kawasan ya yg knk... jadi selepas resume balit.. kmk org d bahagikan kepada 4kumpulan... selepas d bahagikan.. mek org d soh main game.. ku xtauk pa nama game ya.. tp asa nya ktk org pnh main game tok... cara main nya org 1st akan d soh apal cgek teks... n den nya padah ngan org ke dua n seterusnya.. mesti tak org tauk nak... mesti tauk punyer... ekeke.. dan resultnya.. xda cgek kumpulan pun menang.. sbb semua merapu.. wakakaka

lepas game ya mek org d soh berbincang dalam kumpulan.. mengenai peranan dan fungsi penyeliaan... bincang punya bincang.. tba2 aku d soh jd presenter wakil kepada kumpulan ku... pa gk ku nak.. ready la idea2 k ngenjen.. tp tba2 bla kat dpn.. pande ilang ndah apa nak d present.. hahahaa.. n aku knk PUJI gk ya.. presenter paling laju sbb main baca jak.. wakakaka.. nama gk x ready.. padan muka aku.. ekekeke

abis kursus aritok.. balit dalam kol 530ptg... aku terus qada solat asarku.. sbb time masok wak2 masjid jaoh glak.. sbb apa ku padah masjid jaoh glak.. sbb masjid kat TMTC tok berkunci.. hairan nar aku.. xda org semayang ka? =.= tp xpa... lupakan dulu soal itu.. balit umah.. ilek2 sambil ngunyah roti.. streka jubah k g semayang... lebih kurang 15minit gk nak maghrib terus ke suro... meninggalkan segala kebendaan d rumah...

selepas solat maghrib.. aku stay kat suro dengar ustaz merik kuliah.. ustaz ya merik intro ckit pasal maulidur rasul.. sambil2 nya nyanyi lagu raihan - alangkah indahnya hidup ini... kacak sora ustaz ya.. d soh nya cdak ekot skali nyanyi lagu ya.. lepas jak intro ya tek.. nya bukak bab solat.. d mana ada segelintir dari kalangan kta.. bila imam angkat takbir "Allahuakhbar" belum abis gk imam sebut.. kita makmum dah angkat takbir.. jadi hukumnya solat kta batal yer.. jd anda semua harus hati2... jgn mendahului imam dan jgn lambat dari imam lebih dari 2rukun fi'li... nak tauk lebih lanjut? tanyak ngan ustaz arr.. saya tok lom sampe tahap nok dapat nerang ngan tak org.. takut lak tersalah terang alu lain jadinya

abis solat isya'... lekak baca doa dan solat sunat.. saya pun melangkah kuar dari masjid.. kuar jak dari masjid.. bok saya teringat.. lekak kuliah ya tek.. alu suma la berhati2 dalam mendirikan solat.. Alhamdulillah semua dapat ekot ajaran dan harap2 terus lekat dalam ingatan...

oklah sampe sia ajak.. cerita saya tek.. xda pa2 gk nak d cta... lagipun xda idea juak tok.. nak alah2 ilang idea.. ekeke...

sekian....

No comments:

 

Ini Hidup Aku Design by Insight © 2009